Du finder flere ture til Østrig på  Forsiden  

 Østrig 2023

Östtirol - Südtirol - Kärnten

Mandag 28-8. Kruså Camping. Inden vi er begyndt på turen har vi ændret planer flere gange, på grund at store mængder regn i Østrig. Først udsatte vi afgangen i to dage, dernæst da vi læste om hvor slemt det stod til dernede, gik vi over til at tilføje flere overnatninger på vej derned. Vejrudsigten påstår, at der kommer bedre vejr hen i ugen, så vi satser på, at oversvømmelserne er blevet mindre når vi kommer frem. Da vi først blev klar over hvor slemt der var sent om aftenen, da det hele var klar til afgang, valgte vi at begynde med at køre til Kruså Camping. Kørt 159 km. Kruså Camping

Tirsdag 29-8. Campingplatz Northeim. Vi kører fra Kruså kl. 8.50, og da klokken er 15.45 kører vi op til Campingplatz Northeim. Pladsen ligger højt med fin udsigt, og det er muligt at gå nogle fine ture i byen med stejle gader. Det er dog en opgave at få campingvognen til at stå vandret. Det lykkedes for os, men andre med længere vogne stod bare som det nu var muligt. Der har været usædvanlig gode køreforhold i dag. Tørt vejr, 20 grader, vindstille, og kun lidt kø ved Elbtunnelen. Det kunne også mærkes på dieselforbruget. Vi tankede i Northeim da vi kørte af motorvejen. Vi havde brugt 28,07 l på at køre 409 km. siden vi tankede i Danmark. Det giver 14,56 km pr l. Kørt 402 km. Campingplatz Northeim

Onsdag 30-8. Camping Bauer Keller, Greding. Vi fortsætter videre ad A7 til Wurtzburg, og herfra ad A3 og A9 til Camping Bauer Keller i Greding. Trafikken er også gået fint idag. Dog var der et enkelt vejarbejde på A3. Det strakte sig dog næsten over hele strækningen, fra Würtzberg til Nürnberg. Ca 100 km. Vi følger lastbilernes hastighed. I går overhalede vi 1 lastbil, men idag blev vi nødt til at køre forbi mange på Kassel bakkerne. Det gør man ikke ustraffet, for på dagens etape kørte vi kun 12.76 km/l. Vi har været en gang før på campingpladsen i Greding. Da var der ikke mange på pladsen midt i september. Men denne gang bliver vi stuvet sammen, ca. 90 stk. som alle sikkert kun er her en nat. Det er let at køre her til, da den ligger lige op ad motorvejen, som så også høres tydeligt. Det er også let at gå ind i den gamle by Greding, gennem en tunnel under motorvejen. Kørt 422 km. Camping Bauer Keller

Torsdag 31-8. Camping Lienzer Dolomiten. Vi fortsætter til Østrig, hvor vi kører ind ved Kufstein, og kører af motorvejen allerede ved Kufstein syd. Via Kitzbühel går det op over Pass Thurn, hvor der er gode muligheder for at gøre nogle fine udsigtsstop selvom vi har campingvognen med. Vi kører videre gennem Felbertauern-tunnelen via Lienz til Camping Lienzer Dolomiten, som ligger lige inden til grænsen til Italien. Kørt 358 km. Camping Lienzer Dolomiten

Det kommer til at vise sig, at det er en campingplads der passer godt til os. Den er ikke så stor, der er de faciliteter vi har brug for og de ser gode ud. Vi har udsigt, og mange muligheder for at gå ture fra pladsen.

Fredag 1-9. Villgratental - Winkeltal - Versellerberg. Som det er tit når vi er i Alperne, får vi fra campingpladsen øje på en vej højt oppe på bjergsiden. Sådan en vej starter vi ud med at køre på. Vi kører mod Strassen, hvor en vej går op i højden. Den fortsætter parallelt med den store vej i bunden af dalen, men højt oppe hvor vi får vid udsigt ned over dalen og campingpladsen. Ved Heimfels går det ned igen, hvor efter vi fortsætter op gennem Villgratental til Kalkstein. På vej tilbage drejer vi i Ausservillgraten, og kører op i Winkeltal. De to nævnte dale er fine, uden at være noget særligt. For at finde på noget, kører vi fra bunden af Winkeltal op ad en smal vej til Versellerberg. Her er der mere spænding med kun plads til en bil på vejen, og en rabat der består af dyb afgrund. Vi kan fortsætte ad den vej tilbage til Ausservilgraten, men inden vi kommer ned igen, lykkes det at finde et sted vi kan klemme bilen ind, og kan holde vores spisepause med fornem udsigt. Kørt 56 km.


Camping Lienzer Dolomiten set fra oven

Lørdag 2-9. Plöckenpass - Lesachtal. Vi har udset os en rundtur, der går ind i Italien. Vi kører ad de Italienske veje SS52 - SR355 - SS465 og igen SS52 tilbage til Østrig over Plöckenpass. Herfra går det gennem Lesachtal og Tiroler Gailtal tilbage til campingpladsen. Turen var i forvejen rigelig lang efter vores mening, men vi fik egentlig for lidt ud af den. Der var fine udsigter til Dolomiter bjergene da vi kørte i Italien, men det var mest bag os, og det var helt umuligt at gøre stop relevante steder. Både på ruten i Italien og Østrig var landskaberne i modlys når vi så fremad. Måske vi skulle have kørt turen modsat rundt, men så var vi kommet på andre tidspunkter. Kørt 182 km.


 
Søndag 3-9.
Pustertaler Höhenstrasse - Faschingalm. Vi tager en tur på en strækning vi kender, fra vores tur i Kärnten i 2011. Men Pustertaler Höhenstrasse som det drejer sig om, kan godt tåle at blive kørt igen med de flotte udsigter ned over dalen. Vi kører også denne gang vejen både frem og retur. For dog at lave en variation, kører vi efter Lienz op til Faschingalm. Der er nogle fine udsigter ud over Lienz og bjergene der omkranser byen. Kørt 97 km.


Udsigt over Lienz


Pustertal


Pustertal

Mandag 4-9. Antholzer Tal - Staller Sattel - Defereggental. Et af de store mål med vores tur, er en gåtur rundt om Drei Zinnen. Et sted vi også var for 22 år siden. Vi vidste godt, at der er begrænset med parkeringspladser efter betalingsvejen, og at vejen bliver spærret når der er fyldt op. Derfor undgik vi weekenden, og var fremme kl. 9.30. Men ak, der var totalt fyldt allerede, også på parkeringspladsen inden betalingsvejen begynder. Der var ca 8 km ekstra at gå hver vej, hvis vi parkerede bilen her. Det var for meget, oven i de strabadser vi ellers havde i vente. Vi vendte om og kørte en anden planlagt tur som så blev noget længere.


Antholzer Tal


Staller Sattel


Staller Sattel

Vi kører i retning mod Bruneck, og drejer op i Antholzer Tal. De sidste 5 km inden vi når grænsen til Østrig, er vejen så smal at der kun kan køres i en retning et kvarter hver time. Det vidste vi godt, så det var ikke noget problem. Det var dog vanskeligt at komme forbi cyklisterne, for der var som regel ingen rabat at køre ud i. Ved landegrænsen ligger passet Staller Sattel, og her er der virkelig flotte udsigter der er værd at stoppe for. Vi fortsætter op gennem Defereggental og via Lienz tilbage til campingpladsen. Kørt 179 km.

Tirsdag 5-9. Drei Zinnen. Vi prøver til igen, med Drei Zinnen. Denne gang er vi der allerede kl. 8.00 og der er ledige pladser. Men alligevel skal vi drilles lidt, for de sidste 1,5 km inden betalingsstedet holder vi i en lang kø. Vi flytter os kun lidt en gang i mellem. Da vi efter en times ventetid når frem til bommen, viser det sig at det elektroniske betalingssystem er brudt ned. Det er nok forklaringen på ventetiden, men heldigvis har vi kontante penge med os. Det koster 30 € at køre det korte stykke vej, men vejen har en stigning på 16 %, så man har brændt megen energi af, hvis man vil gå de ca 8 km.

Da vi er klar til at gå turen kl. 9.30, kommer der tåge ind over, og det bevirker, at vi den første halve time ikke kan se andet end stien, og alle de andre der går der. Men pludselig er vi ude af tågen, og ser bjergene under blå himmel. Det var jo meningen, at vi ville gå rundt om Drei Zinnen, og vi går først ad stien på sydsiden. Da vi er kommet om for enden af tinderne, og heldigvis når at se dem fra nordsiden, kommer tågen også om på den side.

Heidi, vores datter, gik turen rundt med hendes familie sidste år. Hun har fortalt os, at ruten tilbage på nordsiden er meget mere anstrengende at gå, sammenlignet med at tage sydsiden tilbage igen. Vi skal derfor tage en vanskelig beslutning. Hvis vi går den mere anstrengende tur ad nordsiden, kan vi hvis tågen bliver liggende risikere at vi ikke kan se noget. Men vi har klaret anstrengelserne lige så godt som hun gjorde. Hvis vi går retur ad den lettere vej på sydsiden, kan vi håbe at tågen er væk på den side, så vi kan se det vi gik glip af på udturen. Men så har Heidi vundet håneretten over os, fordi vi valgte den lette løsning. Vi tog den lette løsning, og fik faktisk set landskaberne på vejen tilbage. Turen rundt om tinderne er på 10 km, og vi gik 11,18 km, så det har ikke været afstanden vi snød med, men sikkert en del højdemeter. Vi kunne se på vores vandre GPS, at bilen var parkeret i en højde på 2333 m. Vi brugte 4 timer og 20 min på turen. Kørt 93 km.



P pladsen ved Drei Zinnen







Drei Zinnen fra sydsiden














Drei Zinnen fra den "rigtige" side, set fra nord

Onsdag 6-9. Camping Oberdrauburg. Vi flytter til en campingplads, som vi har været på før, og som vi ved er en plads det passer til os. Natur og Familiencamping Oberdrauburg. Her kan man få en stor parcel at ligge på, udsigter, gåafstand til byen, en fair pris og fine faciliteter. Kørt 47 km.  Natur & Familiencamping Oberdrauburg

 
Torsdag 7-9.
Sadnighaus - Marterle Alpenkapelle. Dagens mål er en tur til Sadnighaus. Det er et sted med flotte udsigter. Men det skal indrømmes, at det er noget vi har læst, for vi nåede aldrig frem. Vi kører ud ad B107, som også er vejen der går over Grossglockner. I Mörtschach begynder vi opstigningen mod Sadnighaus. Vi snegler os afsted bag en tom trækævletransport, der kæmper med at komme igennem hårnålesvingene. Det var et forvarsel, for seks km før målet møder vi et skilt som fortæller os, at det er farligt at køre videre på grund af træfældning. Vi kan se højt oppe ad skråningen over os, at der er træer der er fældet, så det vil være sin sag at ignorere skiltet. Vi får held til at vende om, efter vi har snakket med en lokal dreng der spørger om hvorfor vi kom bakkende. Vi kører til en anden mulighed, Marterle Alpenkappelle. Her lykkedes det at komme frem, men til gengæld var oplevelsen begrænset. Vi opgiver for i dag, og må konstatere, at den bedste oplevelse fik vi på vejen tilbage, ved en flot udsigt over Winklern. Kørt 115 km.

 
Fredag 8-9.
Lienzer Dolomitenhütte. Vi kører i retning mod Lienz, men inden vi kommer så langt, drejer vi op ad en betalingsvej der går til Lienzer Dolomitenhütte. Ved at gå lidt forbi hytten, får man en fin udsigt til bjergene og dalen i baggrunden. Man kan gå videre til Karlsbaderhütte på et par timer. Det er ikke med i vores plan, så vi går kun til Insteinalm på 20 min. Men hvis man som os, kun går efter at finde udsigter, kan man ligeså godt nøjes med at gå lidt forbi Dolomitenhütten. Der kommer ingen udsigter ved at fortsætte til Insteinalm. Kørt 47 km.


Lienzer Dolomitenhütte



Lørdag 9-9. Camping Reiter. Vi begynder med at køre lidt op i bjerget nord for Oberdrauburg, til landsbyen Zwickenberg. Landsbyen ser idyllisk ud, men vi prøver at fortsætte opad. Vi må dog vende om, da vejen efterhånden ikke er vej længere. De udsigter vi får over dalen, er begrænsede på grund af stærkt modlys. Da vi er tilbage igen, flytter vi campingvognen til Camping Reiter i Greifenburg. Det er også en mindre plads, der kan leve op til vores grundkrav. Det kan virke skørt, at vi flytter kun 17 km, men vi har planlagt en udflugt fra Greifenburg, og skal alligevel videre den vej. Desuden vil vi gerne se flere pladser, og gå ture i deres nærområde. Kørt 18 + 17 km. Camping Reiter

 
Søndag 10-9.
Emberger Alm. Vi kører op til Emberger Alm. Vejen udgår fra Greifenburg, og snor sig gennem 28 hårnålesving op til almen. Der er udsigt til mange bjergtoppe allerede fra parkeringspladsen, men vi ser det i stærkt modlys, så det lider oplevelsen under. Vi går lidt videre, til en paraglider startplads. Kørt 25 km.


Emberger Alm

 
Mandag 11-9.
Weissensee. Vi går en formidagstur fra campingpladsen, ad Panoramavegen som går lidt oppe ad bjergsiden. Om eftermiddagen kører vi en tur til Weissensee. Kørt 33 km.

 
Tirsdag 12-9.
Camping Marhof. Vi har den seneste uge hørt en masse bulder hernede, det på trods af at vejret har været det bedst tænkelige. Det er dog heller ikke et vejrfænomen, men folk der kører tur fra det 25. Harley Davidson træf der har været ved Faaker See i den forgange uge. Der skulle deltage 70.000 personer, og de har jo sikkert en Harley med hver. Vi er stødt på træffet et par gange før, så vi vidste godt, at vi ikke skulle komme til Faaker See før stævnet var slut. Nu hvor vi er kommet til Camping Marhof, Drobollach am Faaker See, er der stadig nogle stævnedeltagere på campingpladsen. Vi håber det er de mere rolige, der har valgt at bo på campingpladsen. Kørt 80 km.   Camping Marhof 


Aftenstemning ved Faaker See


Onsdag 13-9. Wörther See. Vi kører en runde, Sankt Egyden til Köttmannsdorf. På denne strækning kan man gøre en del fine stop. Herefter ind omkring Klagenfurt og retur ad nordsiden af Wörther See. Vi gør et stop i Pörtschach, og går op til udsigtstårnet Hohe Gloriette, hvor der er god udsigt over søen. Kørt 76 km.

Torsdag 14-9. Faaker See. Vi kører en tur rundt om Faaker See, og er oppe ved to fine udsigtspunkter undervejs. Den første udsigt er oppe ved Finkenstein borgruin, og den anden ved Tabor, som vi kører op til fra Neuegg am Faaker See. Vi får vid udsigt fra forskellige vinkler over Faaker See og områderne omkring, herunder Villach lidt længere væk. Det er dog blevet meget skyet, så det er ikke så fint som vi har været vant til i mange dage. Kørt 26 km.


Udsigt over Faaker See fra Finkenstein borgruin

 


Udsigt over Faaker See fra Tabor


Mere udsigt fra Tabor

Fredag 15-9. Camping Kastenhof. Vi flytter om på solsiden af bjergene, som denne gang betyder nordsiden. Vi kører til Camping Kastenhof i Sankt Johann im Pomgau, hvor vi tager den sidste overnatning i Østrig i denne omgang. Her får vi igen fine udsigter til bjergene fra pladsen. Formålet med at køre hertil, er egentlig kun at gøre hjemrejsen lidt mindre, og at vejret er rigtigt fint på denne side. Kørt 144 km. Camping Kastenhof

 
Lørdag 16-9.
Camping Bauer Keller. Vi må nok konstatere, at vi er blevet tilhængere af at køre i Tyskland på hverdage. Vi har i dag kørt meget mere i kø, end vi gjorde på hele udrejsen. Vi kører afsted kl. 9.30, og kl. 15.45 ankommer vi til Camping Bauer Keller i Greding. Kørt 302 km.

 
Søndag 17-9.
Seecamp Derneburg. Vi fortsætter mod nord. Denne gang kører vi efter Nürnberg, ad B73 og B70 over til A7. Vi ankommer uden de store trafikproblemer til Seecamp Derneburg. Kørt 471 km. Start kl 7.55 slut kl. 16 Seecamp Derneburg

 
Mandag 18-9. Vi kører hjem uden trafikale problemer. Kørt 514 km. 

Turen til Südtirol i 2001: Südtirol