Østrig 2023 Östtirol - Südtirol - Kärnten Mandag 28-8. Kruså Camping. Inden vi er begyndt på turen har vi ændret planer flere gange, på grund at store mængder regn i Østrig. Først udsatte vi afgangen i to dage, dernæst da vi læste om hvor slemt det stod til dernede, gik vi over til at tilføje flere overnatninger på vej derned. Vejrudsigten påstår, at der kommer bedre vejr hen i ugen, så vi satser på, at oversvømmelserne er blevet mindre når vi kommer frem. Da vi først blev klar over hvor slemt der var sent om aftenen, da det hele var klar til afgang, valgte vi at begynde med at køre til Kruså Camping. Kørt 159 km. Kruså Camping Tirsdag 29-8. Campingplatz Northeim. Vi kører fra Kruså kl. 8.50, og da klokken er 15.45 kører vi op til Campingplatz Northeim. Pladsen ligger højt med fin udsigt, og det er muligt at gå nogle fine ture i byen med stejle gader. Det er dog en opgave at få campingvognen til at stå vandret. Det lykkedes for os, men andre med længere vogne stod bare som det nu var muligt. Der har været usædvanlig gode køreforhold i dag. Tørt vejr, 20 grader, vindstille, og kun lidt kø ved Elbtunnelen. Det kunne også mærkes på dieselforbruget. Vi tankede i Northeim da vi kørte af motorvejen. Vi havde brugt 28,07 l på at køre 409 km. siden vi tankede i Danmark. Det giver 14,56 km pr l. Kørt 402 km. Campingplatz Northeim Onsdag 30-8. Camping Bauer Keller, Greding. Vi fortsætter videre ad A7 til Wurtzburg, og herfra ad A3 og A9 til Camping Bauer Keller i Greding. Trafikken er også gået fint idag. Dog var der et enkelt vejarbejde på A3. Det strakte sig dog næsten over hele strækningen, fra Würtzberg til Nürnberg. Ca 100 km. Vi følger lastbilernes hastighed. I går overhalede vi 1 lastbil, men idag blev vi nødt til at køre forbi mange på Kassel bakkerne. Det gør man ikke ustraffet, for på dagens etape kørte vi kun 12.76 km/l. Vi har været en gang før på campingpladsen i Greding. Da var der ikke mange på pladsen midt i september. Men denne gang bliver vi stuvet sammen, ca. 90 stk. som alle sikkert kun er her en nat. Det er let at køre her til, da den ligger lige op ad motorvejen, som så også høres tydeligt. Det er også let at gå ind i den gamle by Greding, gennem en tunnel under motorvejen. Kørt 422 km. Camping Bauer Keller Torsdag 31-8. Camping Lienzer Dolomiten. Vi fortsætter til Østrig, hvor vi kører ind ved Kufstein, og kører af motorvejen allerede ved Kufstein syd. Via Kitzbühel går det op over Pass Thurn, hvor der er gode muligheder for at gøre nogle fine udsigtsstop selvom vi har campingvognen med. Vi kører videre gennem Felbertauern-tunnelen via Lienz til Camping Lienzer Dolomiten, som ligger lige inden til grænsen til Italien. Kørt 358 km. Camping Lienzer Dolomiten Det kommer til at vise sig, at det er en campingplads der passer godt til os. Den er ikke så stor, der er de faciliteter vi har brug for og de ser gode ud. Vi har udsigt, og mange muligheder for at gå ture fra pladsen. Fredag 1-9. Villgratental - Winkeltal - Versellerberg. Som det er tit når vi er i Alperne, får vi fra campingpladsen øje på en vej højt oppe på bjergsiden. Sådan en vej starter vi ud med at køre på. Vi kører mod Strassen, hvor en vej går op i højden. Den fortsætter parallelt med den store vej i bunden af dalen, men højt oppe hvor vi får vid udsigt ned over dalen og campingpladsen. Ved Heimfels går det ned igen, hvor efter vi fortsætter op gennem Villgratental til Kalkstein. På vej tilbage drejer vi i Ausservillgraten, og kører op i Winkeltal. De to nævnte dale er fine, uden at være noget særligt. For at finde på noget, kører vi fra bunden af Winkeltal op ad en smal vej til Versellerberg. Her er der mere spænding med kun plads til en bil på vejen, og en rabat der består af dyb afgrund. Vi kan fortsætte ad den vej tilbage til Ausservilgraten, men inden vi kommer ned igen, lykkes det at finde et sted vi kan klemme bilen ind, og kan holde vores spisepause med fornem udsigt. Kørt 56 km. ![]() Camping Lienzer Dolomiten set fra oven ![]() ![]() Udsigt over Lienz ![]() Pustertal ![]() Pustertal Mandag 4-9. Antholzer Tal - Staller Sattel - Defereggental. Et af de store mål med vores tur, er en gåtur rundt om Drei Zinnen. Et sted vi også var for 22 år siden. Vi vidste godt, at der er begrænset med parkeringspladser efter betalingsvejen, og at vejen bliver spærret når der er fyldt op. Derfor undgik vi weekenden, og var fremme kl. 9.30. Men ak, der var totalt fyldt allerede, også på parkeringspladsen inden betalingsvejen begynder. Der var ca 8 km ekstra at gå hver vej, hvis vi parkerede bilen her. Det var for meget, oven i de strabadser vi ellers havde i vente. Vi vendte om og kørte en anden planlagt tur som så blev noget længere. ![]() Antholzer Tal ![]() Staller Sattel ![]() Staller Sattel Vi kører i retning mod Bruneck, og drejer op i Antholzer Tal. De sidste 5 km inden vi når grænsen til Østrig, er vejen så smal at der kun kan køres i en retning et kvarter hver time. Det vidste vi godt, så det var ikke noget problem. Det var dog vanskeligt at komme forbi cyklisterne, for der var som regel ingen rabat at køre ud i. Ved landegrænsen ligger passet Staller Sattel, og her er der virkelig flotte udsigter der er værd at stoppe for. Vi fortsætter op gennem Defereggental og via Lienz tilbage til campingpladsen. Kørt 179 km. Tirsdag 5-9. Drei Zinnen. Vi prøver til igen, med Drei Zinnen. Denne gang er vi der allerede kl. 8.00 og der er ledige pladser. Men alligevel skal vi drilles lidt, for de sidste 1,5 km inden betalingsstedet holder vi i en lang kø. Vi flytter os kun lidt en gang i mellem. Da vi efter en times ventetid når frem til bommen, viser det sig at det elektroniske betalingssystem er brudt ned. Det er nok forklaringen på ventetiden, men heldigvis har vi kontante penge med os. Det koster 30 € at køre det korte stykke vej, men vejen har en stigning på 16 %, så man har brændt megen energi af, hvis man vil gå de ca 8 km. Da vi er klar til at gå turen kl. 9.30, kommer der tåge ind over, og det bevirker, at vi den første halve time ikke kan se andet end stien, og alle de andre der går der. Men pludselig er vi ude af tågen, og ser bjergene under blå himmel. Det var jo meningen, at vi ville gå rundt om Drei Zinnen, og vi går først ad stien på sydsiden. Da vi er kommet om for enden af tinderne, og heldigvis når at se dem fra nordsiden, kommer tågen også om på den side.Heidi, vores datter, gik turen rundt med hendes familie sidste år. Hun har fortalt os, at ruten tilbage på nordsiden er meget mere anstrengende at gå, sammenlignet med at tage sydsiden tilbage igen. Vi skal derfor tage en vanskelig beslutning. Hvis vi går den mere anstrengende tur ad nordsiden, kan vi hvis tågen bliver liggende risikere at vi ikke kan se noget. Men vi har klaret anstrengelserne lige så godt som hun gjorde. Hvis vi går retur ad den lettere vej på sydsiden, kan vi håbe at tågen er væk på den side, så vi kan se det vi gik glip af på udturen. Men så har Heidi vundet håneretten over os, fordi vi valgte den lette løsning. Vi tog den lette løsning, og fik faktisk set landskaberne på vejen tilbage. Turen rundt om tinderne er på 10 km, og vi gik 11,18 km, så det har ikke været afstanden vi snød med, men sikkert en del højdemeter. Vi kunne se på vores vandre GPS, at bilen var parkeret i en højde på 2333 m. Vi brugte 4 timer og 20 min på turen. Kørt 93 km. ![]() P pladsen ved Drei Zinnen ![]() ![]() Drei Zinnen fra sydsiden ![]() ![]() ![]() Drei Zinnen fra den "rigtige" side, set fra nord Onsdag 6-9. Camping Oberdrauburg. Vi flytter til en campingplads, som vi har været på før, og som vi ved er en plads det passer til os. Natur og Familiencamping Oberdrauburg. Her kan man få en stor parcel at ligge på, udsigter, gåafstand til byen, en fair pris og fine faciliteter. Kørt 47 km. Natur & Familiencamping Oberdrauburg ![]() Lienzer Dolomitenhütte ![]() Lørdag 9-9. Camping Reiter. Vi begynder med at køre lidt op i bjerget nord for Oberdrauburg, til landsbyen Zwickenberg. Landsbyen ser idyllisk ud, men vi prøver at fortsætte opad. Vi må dog vende om, da vejen efterhånden ikke er vej længere. De udsigter vi får over dalen, er begrænsede på grund af stærkt modlys. Da vi er tilbage igen, flytter vi campingvognen til Camping Reiter i Greifenburg. Det er også en mindre plads, der kan leve op til vores grundkrav. Det kan virke skørt, at vi flytter kun 17 km, men vi har planlagt en udflugt fra Greifenburg, og skal alligevel videre den vej. Desuden vil vi gerne se flere pladser, og gå ture i deres nærområde. Kørt 18 + 17 km. Camping Reiter ![]() Emberger Alm ![]() Aftenstemning ved Faaker See ![]() Onsdag 13-9. Wörther See. Vi kører en runde, Sankt Egyden til Köttmannsdorf. På denne strækning kan man gøre en del fine stop. Herefter ind omkring Klagenfurt og retur ad nordsiden af Wörther See. Vi gør et stop i Pörtschach, og går op til udsigtstårnet Hohe Gloriette, hvor der er god udsigt over søen. Kørt 76 km. Torsdag 14-9. Faaker See. Vi kører en tur rundt om Faaker See, og er oppe ved to fine udsigtspunkter undervejs. Den første udsigt er oppe ved Finkenstein borgruin, og den anden ved Tabor, som vi kører op til fra Neuegg am Faaker See. Vi får vid udsigt fra forskellige vinkler over Faaker See og områderne omkring, herunder Villach lidt længere væk. Det er dog blevet meget skyet, så det er ikke så fint som vi har været vant til i mange dage. Kørt 26 km. ![]() Udsigt over Faaker See fra Finkenstein borgruin
![]() Udsigt over Faaker See fra Tabor ![]() Mere udsigt fra Tabor Fredag 15-9. Camping Kastenhof. Vi flytter om på solsiden af bjergene, som denne gang betyder nordsiden. Vi kører til Camping Kastenhof i Sankt Johann im Pomgau, hvor vi tager den sidste overnatning i Østrig i denne omgang. Her får vi igen fine udsigter til bjergene fra pladsen. Formålet med at køre hertil, er egentlig kun at gøre hjemrejsen lidt mindre, og at vejret er rigtigt fint på denne side. Kørt 144 km. Camping Kastenhof Turen til Südtirol i 2001: Südtirol
|